Зараз в Україні майже 22 млн користувачів інтернету, питання безпеки в мережі більш ніж актуальне. У цьому контексті турбота про дітей набуває більших масштабів. Якщо раніше треба було говорити з дітьми про їх безпеку поза домом тощо, то вже давно має сенс застерігати їх від негараздів під час перебування в інтернеті.
З метою популяризації інформаційної та медійної грамотності,
БО «Smart Angel», створили розважально-просвітницький канал у
TikTok – «Fake.Busters /Мисливці за фейками». Ініціатива здійснюється за
підтримки ПРООН в Україні та фінансування уряду Японії. З часу створення
каналу у грудні 2024 року розміщені на ньому відеосерії зібрали близько 2
мільйони переглядів і понад 115 тисяч реакцій аудиторії.
Серед тем на каналі пропонуються такі: як вберегти свої персональні дані;
як розпізнати шахрайство, ботів, вигаданий та маніпулятивний контент; анонімні
авторитети з інтернету як ненадійне джерело інформації та інші. Вдалим виглядає
формат коротких відео-скетчів з акторами: у кожній серії герої потрапляють в
різні життєві онлайн-пастки, сумніваються в інформації із соціальних мереж і
намагаються розібратися, як слід реагувати на очевидне шахрайство, цькування,
маніпуляції та фейки. Канал доступний за посиланням:
https://www.tiktok.com/@fake.busters.
Такий просвітницький ресурс допоможе підвищити чутливість українських
підлітків до спотвореного контенту, що є однією з категорій індексу
медіаграмотності за концепцією Лена Мастермана
Освітній проєкт #stop_sexтинг презентує буклет для освітян і батьків: «Дезінформація та правила реагування на неї». Експерти фокусують увагу на тому, що в нашій країні тривають не тільки активні бойові дії, але й інформаційна війна. Пересічні українці натрапляють в інтернеті на фейкові новини та деструктивні заклики. Головна загроза гібридної війни – громадяни можуть піддаватися впливу дезінформації та сумніватись в правді, що грає на руку злочинців.
У буклеті зібрані практичні поради, як українцям вберегти себе під час гібридної війни та захистити дітей, що довгий час проводять в мережі. Зокрема, батьки та педагоги знайдуть відповіді на такі питання:
як оцінити інформацію, яку дитина хоче поширити;
як навчити дитину правильно поводитися з дезінформацією;
як побудувати бесіду з дитиною стосовно контенту, який вона бачить в інтернеті.
Ознайомитися з буклетом можна за посиланням.
Джерело: https://mon.gov.ua/ua/news/eksperti-proyektu-stop_sexting-prezentuvali-buklet-iz-protidiyi-dezinformaciyi?fbclid=IwAR3EapX0O262wR41FoRZBKV_yKygCPjcgpuQ_nVy7e5Fe3AdGk3PXVltfb0
Заходи проведено в рамках масштабної інформаційної кампанії «Місяць цифрової грамотності», яка реалізується на виконання Указу Президента України від 26 серпня 2021 року № 447 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України», від 14 травня 2021 року «Про Стратегію кібербезпеки України».
В рамках Місяця в закладі проведено:
1. Ознайомлення працівників з платформою «Дія. Цифрова освіта» з можливістю зареєструватися на даній платформі.
2. Вчителями та учнями переглянуто освітні серіали: Основи кібергігієни; Кіберняні; Обережно! Кібершахраї.
3. Для батьків рекомендовано перегляд серіалу «Безпека дітей в інтернеті».
4. Запропоновано вчителям, учням та батькам до перегляду цікаві матеріали:
- Посібник із цифрового громадянства й безпеки;
- Інтернет, який ми хочемо;
- Клан «Клік-клац»;
- Захист дітей у цифровому середовищі: рекомендації для батьків та освітян;
- Місяць цифрової грамотності;
- Правила інтернет-безпеки;
- Етикет електронного листування.
5. У рамках цього проєкту вчителі та школярі ознайомилися та зареєструвалися на платформі «Всеукраїнська школа онлайн»
6. Члени педагогічного колективу пройшли тест Цифрограм (національний тест на цифрову грамотність), що дало можливість перевірити свій рівень цифрових знань та отримати відповідний електронний сертифікат.
Інформаційна безпека стосується захисту життєво важливих інтересів людини (і більш глобально – суспільства, держави). Неправдива, неповна, невчасна інформація може нанести шкоду. Особливо вразливі у цьому контексті діти. Вони можуть не знати, яку інформацію можна викладати в мережу, а яку не варто. Інколи школярі не можуть правильно зреагувати на матеріали з мережі з різних причин. Робота у цьому напрямку для вчителів та батьків дуже важлива. Безконтрольний доступ до інтернету може мати негативні наслідки для дитини.
1. Стосуються особистої безпеки:
Ознайомлення з порнографічними матеріалами, ненормативною лексикою, інформацією суїцидального характеру, расистського, ненависницького чи сектантського змісту.
Загроза отримання недостовірної чи неправдивої інформації.
Формування залежності (ігрової, комп’ютерної, інтернет).
Спілкування з небезпечними людьми (збоченці, шахраї, грифери).
Залучення до виконання протиправних дій (хакерство, порушення прав та свобод інших).
2. Стосуються безпеки інших.
Матеріали, існування та використання яких може стати причиною посягання на безпеку оточуючих (наприклад, інформація про створення вибухівки).
Свідоме та несвідоме введення в оману інших.
Вчинення протиправних дій, що тягнуть за собою відповідальність згідно з чинним законодавством.
Кібербулінг — свідоме цькування та приниження, передусім однолітків.
3. Стосуються загрози витоку персональної інформації:
Розголошення персональної та конфіденційної інформації (прізвища, імена, контакти, секретні дані кредитних карток, номери телефонів).
Загроза зараження ПК вірусами різної категорії.
Небезпека завантаження програм зі шкідливими функціями.
Основні правила безпечної роботи в інтернеті, про які варто сказати дітям
Не давайте нікому своїх паролів.
Не надавайте особистої інформації поштою чи в чатах без гострої на те потреби.
Не реагуйте на непристойні та грубі коментарі, адресовані вам.
Повідомляйте про ситуації в інтернеті, які вас непокоять (погрози, файли певного місту, пропозиції).
Відмовляйтесь від зустрічей з випадковими людьми, з якими познайомились в онлайні.
Не діліться своїми фото з незнайомцями.
Не повідомляйте інформацію про кредитки батьків (номер картки, термін дії та таємний код).
Не викладайте фото квитків, на яких видно штрих-код чи QR-код.
Не скачуйте та не встановлюйте невідомі програми за посиланнями, навіть якщо їх надали друзі.
Встановлюючи перевірені програми, контролюйте, щоб на ПК не додались небажані програми.
Не переглядайте інформацію за невідомими посиланнями (друзі, які ними діляться можуть не підозрювати про загрозу).
Не відкривайте листи-спам, вони можуть містити віруси.
Основна порада для школярів будь-якого віку складається з трьох ключових аспектів:
Пам'ятайте: Коли ви розмістили інформацію в інтернеті, ви втрачаєте над нею контроль. Видалення матеріалу та його копій практично неможливе.
Перевіряйте: Ви маєте достеменно знати, кому надаєте інформацію, а також, як і з якою метою вона буде використана.
Думайте: Чи варто розміщувати інформацію, якщо ви не знаєте, як її використають і чи це не зашкодить вам чи близьким?
Скоріше за все у вашому дитинстві не було інтернету, тому вам досить складно поставити себе на місце сучасної дитини. Зріла людина може контролювати мережу по мірі своїх знань, а от для дитини це може здатися дещо складним через об’єктивні причини.
Саме тому старшим потрібно окреслити для себе проблемні моменти в мережі, а потім навчити дитину бути розсудливою, відповідальною за свої дії не лише в реальності, а й в віртуальному світі. Більшість проблем можна уникнути, якщо своєчасно пояснити, що інтернет безпечний для тих, хто з розумом підходить до користування ним.
За матеріалами редакції журналу "На урок"